Jesteś tutaj > Aktualności Program priorytetowy „Czyste Powietrze”

Kosz i worek na śmieci

Harmonogram odbioru odpadów na 2023 r. i 2024 r.
Kraina rowerowa
Kraina rowerowa
Energia odnawialna w gminie Markuszów
Odnawialne Źródła Energii w Gminie Markuszów
Projekt - przebudowa  i modernizacja stacji  uzdatniania wody
Projekt - przebudowa i modernizacja stacji uzdatniania wody
Powiat  Puławski
Powiat Puławski
Miejsca Przyjazne  Rowerom i Izby  Produktu Lokalnego
Miejsca Przyjazne Rowerom i Izby Produktu Lokalnego

Parafia  pw. św. Józefa

Parafia pw. św. Józefa

Link do Lokalnego Katalogu Firm

Lokalny Katalog Firm

Aktualności

Logo programu Czyste Powietrze Opublikowano dn. 27-07-2021

Program priorytetowy „Czyste Powietrze”

Gmina Markuszów podpisała porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie w sprawie współpracy przy realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. W ramach wsparcia mieszkańcy Gminy Markuszów będą mogli składać wnioski o dotację w siedzibie Urzędu Gminy Markuszów.

 

Jednocześnie mieszkańcy, którzy nie będą mieli problemów z wypełnieniem wniosku, w dalszym ciągu bezpośrednio sami mogą wypełnić i złożyć wniosek o dofinansowanie bezpośrednio do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Wnioski o dofinansowanie można składać poprzez:

Pomoc w wypełnianiu wniosków o dofinansowanie w programie Czyste Powietrze

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych, uprawnionym do uzyskania dofinansowania w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, Urząd Gminy w Markuszowie będzie udzielał wsparcia mieszkańcom w składaniu wniosków.

Wypełnianie wniosków odbywać się będzie, po telefonicznym umówieniu terminu, z pomocą pracownika Urzędu Gminy, który będzie udzielał wyjaśnień dotyczących wniosku i zasad dofinansowania oraz pomagał w wypełnieniu wniosku (Urząd Gminy udostępni w swojej siedzibie stanowisko komputerowe do wypełniania wniosków o dofinansowanie).

Prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu i godziny wizyty pod numerem telefonu: 81818072 w celu zapewnienia sprawnej obsługi interesantów.

Możliwość wypełnienia wniosku wraz z pracownikiem Urzędu Gminy będzie możliwa po wcześniejszym umówieniu terminu w następujących godzinach:

  • poniedziałek – piątek – 10-12

Wniosek o dofinansowanie wypełnia Wnioskodawca na podstawie danych i informacji własnych. Za poprawność i rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.

 

Wnioski o dotację wypełniane są przy pomocy aplikacji pn. Portal Beneficjenta, dostępnej w Internecie pod adresem https://portal.wfos.lublin.pl/

W celu usprawnienia wypełniania wniosku o dotację prosimy o wcześniejsze przygotowanie niezbędnych informacji potrzebnych do jego wypełnienia.

Poniżej podstawowe informacje, które należy przygotować przed wizytą w Urzędzie w celu wypełnienia i złożenia wniosku o dotację za pośrednictwem Urzędu Gminy.

Ikona pdfINFORMACJE do złożenia wniosku o dofinansowanie, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [144.33 KB]

 

Informacje o programie Czyste Powietrze

Czyste Powietrze to program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektowanych źródeł ciepła na paliwa stałe (kocioł na węgiel lub kocioł na biomasę) nie spełniających wymagań Czystego Powietrza na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, jak i przeprowadzenie towarzyszących temu prac termomodernizacyjnych budynku.

Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:

  • właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
  • wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

W przypadku współwłasności wniosek składa tylko jeden ze współwłaścicieli za zgodą wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.

 

Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.

 

Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są:

  • w Portalu Beneficjenta, tj. aplikacji internetowej znajdującej się na stronach internetowych WFOŚiGW lub w serwisie „gov.pl”.

 

Program obejmuje 2 grupy Beneficjentów:

  1. uprawnionych do PODSTAWOWEGO POZIOMU DOFINANSOWANIA – osoby których roczny dochód nie przekracza 100 000 zł
    Pod uwagę brany jest TYLKO dochód Wnioskodawcy (w przypadku wspólnego rozliczenia PIT-u przez współmałżonków dochód dzieli się na połowę):
    • stanowiący podstawę obliczenia podatku, wskazany z PIT
    • ustalony na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
    • z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego
    • niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym

      W przypadku uzyskiwania dochodów z różnych źródeł, dochody sumuje się, przy czym suma ta nie może przekroczyć kwoty 100 000 zł.

  2. uprawnionych do PODWYŻSZONEGO POZIOMU DOFINANSOWANIA – osoby, których przeciętny średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
    • 1 564 zł – w gospodarstwie wieloosobowym
    • 2 189 zł – w gospodarstwie jednoosobowym

UWAGA: Ponadto w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód beneficjenta uprawnionego do podwyższonego poziomu dofinansowania, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

W przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania pod uwagę brany jest dochód wszystkich osób tworzących wspólne gospodarstwo domowe wraz z Beneficjentem:

  • stanowiący podstawę obliczenia podatku, wskazany z PIT
  • ustalony na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
  • z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego
  • niepodlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym

Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.

Zaświadczenie składane z wnioskiem o dofinansowanie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. Zaświadczenie powinno być wydane najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Sposób liczenia dochodu uzależniony jest od terminu złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

ZAŚWIADCZENIE o dochodach niezbędne do wniosku o dotację  w ramach programu Czyste Powietrze 2.0 (podwyższony poziom dofinansowania) mieszkańcy Gminy Markuszów otrzymają w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, kontakt telefoniczny: 818818071

Wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć w GOPSIE.

Ikona pdfWzór wniosku o wydanie zaświadczenia GOPS, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [286.64 KB]

 

Poniżej przedstawiono maksymalne kwoty dotacji jakie można otrzymać na poszczególne zadania oraz jakie są koszty kwalifikowalne w Programie Czyste Powietrze:

Ikona pdfRODZAJE WSPIERANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ - maksymalne kwoty dotacji (aspekty finansowe – podstawowy i podwyższony poziom dofinansowania), plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [109.58 KB]

Ikona pdfINTENSYWNOŚĆ DOFINANSOWANIA – na jakie koszty kwalifikowalne można uzyskać dotację z Programu oraz jakiej wysokości może ona być, w podziale na poszczególne koszty, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [134.02 KB]

Ikona pdfPROGRAM PRIORYTETOWY Czyste Powietrze, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [1.48 MB]

Ikona pdfCzyste Powietrze a termomodernizacyjna ulga podatkowa, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [612.53 KB]

Ikona pdfKOSZTY kwalifikowalne podwyższony poziom dofinansowania, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [1.05 MB]

 

 

Okres kwalifikowalności kosztów

  • poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowalnego (data wystawienia pierwszej faktury/dokumentu księgowego) może nastąpić nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie,
  • finansowane są również zadania zakończone pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed data złożenia wniosku o dofinansowanie.
Poniesione koszty kwalifikowane należy udokumentować za pomocą faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych wystawionych na Wnioskodawcę.

W Programie Czyste Powietrze podstawą uzyskania dotacji jest wymiana starych nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła spełniające wymagania techniczne określone w Programie.

W przypadku, gdy budynek lub lokal mieszkalny, w którym ma być realizowane przedsięwzięcie, jest wyposażony w  inne źródła ciepła niż na paliwo stałe (np. kocioł gazowy, pompa ciepła) lub w źródła ciepła na paliwo stałe spełniające wymagania minimum 5 klasy według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5, dotacja może być udzielona wyłącznie na zadania związane z ociepleniem przegród budowlanych, wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, zakupem i montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła czy wykonaniem dokumentacji.

Dotacja do ocieplenia przegród budowlanych, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej jest możliwa pod dodatkowym warunkiem, że wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego, albo – gdy nie są one wymagane – zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych dotyczące tego budynku nastąpiły do 31 grudnia 2013 r.

 

WAŻNE DODATKOWE WYMAGANIA:

  • w ramach Programu można dofinansować zakup i montaż JEDNEGO źródła ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i cwu,
  • wymieniane źródło ciepła na paliwo stałe musi być trwale wyłączone z użytku (potwierdzeniem trwałego wyłączenia z użytku źródła ciepła na paliwo stałe jest imienny dokument zezłomowania/karta przekazania odpadu/formularza przyjęcia odpadów metali),
  • w ramach Programu można złożyć tylko JEDEN wniosek w ramach Programu (najlepiej kompleksowy). W przypadku osób, które skorzystały z poprzedniej wersji Programu, mogą złożyć wniosek ponownie w nowej wersji Programu, ale na inny zakres,
  • w przypadku posiadania zarówno nieefektywnego kotła na paliwo stałe oraz kotła gazowego możliwa jest wymiana tego pierwszego pod warunkiem, że ilość pobieranego paliwa gazowego (średnia z ostatnich trzech lat przed dniem złożenia wniosku) nie jest wyższa niż 5 600 kWh/rok,
  • jeśli w budynku mieszkalnym wydzielono lokale mieszkalne osobną księgą wieczystą, dotacja przysługuje osobno na każdy lokal (niezależnie kiedy został on wydzielony),
  • nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia realizowane w budynkach wykorzystywanych sezonowo (np. domki letniskowe) lub w budynkach gospodarczych oraz w częściach istniejących budynków będących dobudówką,
  • nie wypłaca się dofinansowania, jeżeli Beneficjent zbył przed wypłatą dotacji budynek/lokal mieszkalny objęty dofinansowanie,
  • w przypadku gdy w budynku/lokalu mieszkalnym, w którym realizowane jest przedsięwzięcie prowadzona jest działalność gospodarcza rozumiana zgodnie z unijnym prawem konkurencji, wysokość dotacji jest pomniejszona proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej na prowadzenie działalności gospodarczej,
  • w przypadku gdy działalność gospodarcza jest prowadzona na powierzchni całkowitej przekraczającej 30% budynku/lokalu mieszkalnego, przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do dofinansowania,
  • nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięć, dla których wnioskowana kwota dotacji jest niższa niż 3 tysiące złotych. Warunek nie dotyczy przedsięwzięć, w zakresie których jest zakup i montaż źródła ciepła,
  • okres realizacji przedsięwzięcia wynosi do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, lecz nie później niż do 30.06.2029 r.,
  • w przypadku gdy Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Mój Prąd może otrzymać dofinansowanie z Programu na inny zakres przedsięwzięcia, niż dofinansowany z Programu Mój Prąd,
  • dotacje w ramach programu Czyste Powietrze można łączyć z termomodernizacyjną ulgą podatkową,
  • w obecnej uproszczonej wersji wniosku o dofinansowanie wnioskodawca jeśli zamierza ocieplić przegrody budowlane wskazuje przegrody budowlane, które zamierza ocieplić i podaje powierzchnię tych przegród. Wyliczenie odpowiedniej grubości wybranego przez Wnioskodawcę rodzaju izolacji jest możliwe przy wykorzystaniu kalkulatora do wyliczenia grubości ocieplenia https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/. Kalkulator grubości izolacji wylicza minimalną wymaganą grubość dodatkowego ocieplenia,
  • brak bezpośredniego wymogu spełnienia Warunków technicznych na rok 2021, jednakże realizacja zadania musi być zgodna z prawem lokalnym (np. uchwała antysmogowa) oraz prawem budowlanym, z którego wynika, że przy realizacji docieplenia na powierzchni przynajmniej 25% powierzchni przegród należy realizować zadanie według aktualnych wymogów Warunków Technicznych,
  • zakup i montaż stolarki okiennej i drzwiowej dopuszcza się jedynie w przypadku wymiany w pomieszczeniach ogrzewanych,
  • zakupione i zamontowane okna, drzwi zewnętrzne/bramy garażowe muszą spełniać wymagania techniczne dla przenikalności cieplnej określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422, z późn. zm.), obowiązujące od 31 grudnia 2020 roku,
  • w przypadku montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej warunkiem wypłaty dotacji na ten koszt kwalifikowalny jest przedstawienie przez Beneficjenta zaświadczenia Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzającego montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Energii opatrzonego pieczęcią firmową oraz czytelnym podpisem.

Rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie odbywa się w terminie do 30 dni od daty wpływu do właściwego WFOŚiGW. Wniosek złożony w gminie, która zawarła porozumienie z WFOŚiGW w sprawie realizacji Programu Czyste Powietrze zostanie przekazany do właściwego WFOŚiGW i dopiero od daty przekazania liczony jest termin na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z porozumieniem gmina powinna przekazać wniosek do WFOŚiGW niezwłocznie, lecz nie później niż 5 dni roboczych od daty jego złożenia w gminie.

 

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ

Podstawą wypłacenia dotacji jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność do WFOŚiGW, po zrealizowaniu części lub całości przedsięwzięcia. W przypadku zadań zakończonych, dopuszcza się złożenie wniosku o płatność równocześnie lub po złożeniu wniosku o dofinansowanie, przed potwierdzeniem zawarcia umowy z Beneficjentem przez WFOŚiGW. Do rozliczenia można złożyć maksymalnie trzy wnioski (dwa częściowe i jeden końcowy) o płatność oraz nie można dzielić poszczególnej kategorii wydatków (np. ocieplenia) na odrębne wnioski o płatność. W pierwszym rozliczeniu musi być uwzględniona wymiana źródła ciepła.

 

 

Więcej szczegółowych informacji na temat Programu Czyste Powietrze znajdą Państwo:

na stronie internetowej: https://wfos.gdansk.pl/czyste_powietrze_icon

na stronie internetowej: http://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/

na stronie lista-zum.ios.edu.p ldostępna jest nowa lista urządzeń i materiałów spełniających wymagania techniczne programu Czyste Powietrze

NFOŚiGW uruchomił kalkulator dotacji. Pomoże on wnioskodawcom wyliczyć dotację na planowane przedsięwzięcie w zależności od wybranych zadań kwalifikujących się do dofinansowania http://www.czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/

kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/

Ikona pdfUlotka Czyste Powietrze, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [11.30 MB]

Kontakt

Kontakt z pracownikami Urzędu Gminy Markuszów w celu uzyskania dodatkowych informacji pod numerem telefonu: 818818072, gmina@markuszow.pl

Ponadto planujemy organizować spotkania informacyjne dla naszych mieszkańców. W okresie pandemii będą one prowadzone w formie on-line. Chętne osoby do udziału w takim spotkaniu prosimy o zgłaszanie się pod wyżej wymienionym numerem telefonu bądź e-mailem.

Osoby chętne do skorzystania z Programu zapraszamy do kontakt oraz umówienia się na konsultacje.

Kontakt z pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w sprawie wydawanych zaświadczeń tel. 818818071

Ogólnopolska infolinia programu Czyste Powietrze po numerem telefonu: 22 340 40 80, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Z infolinii wnioskodawcy mogą skorzystać zarówno przed, jak i po złożeniu wniosku.

Możliwy jest również indywidualny kontakt z pracownikami Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie pod numerem telefonu: 81 561 21 61, bądź drogą mailową na adres: sekretariat@wfos.lublin.pl lub czystepowietrze@wfos.lublin.pl

 

W celu uzyskania informacji o statusie swojego wniosku lub umowy należy skontaktować się z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie

 

 

 


Autor: Gmina Markuszów
Powrót
Drogi Gminne
Inwestycje Gminne
Wiryalny spacer po Gminie
Wirtualny spacer po Gminie
Nieodpłatna Pomoc Prawna
Nieodpłatna Pomoc Prawna
Video sesje
Video sesje